26. 11. 2012

Anglicko



 Londýn a Brighton


Tento článok bude o mojich tripoch do Anglicka, konkrétne Londýn a Brighton. Prvý krát som Anglicko navštívil keď som mal asi 12 rokov, túto možnosť som mal vďaka mojej tete ktorá tam dlhé roky žije. Býva síce na severe, blízko Leeds, ale navštívili sme aj Londyn. Toto bola moja prvá navsteva nejakej svetovej metropoly, ako ešte mladému chlapcovi sa mi všetko zdalo obrovské :).Pamätám si ako sme sa išli previesť na London Eye a podobné turistické atrakcie. Anglicko som navštívil celkom 5 krát, a vždy som objavil niečo nové.
Moja druhá výprava do Londýna prebehla v roku 2011 , keď som mal 19 rôčkov. Tento krát som išiel sám ako sa vraví na prieskum :).Kvôli obmedzenému času, a fin. prostriedkom som mal túto cestu aspoň po stránke ubytovania a dopravy dopredu precízne pripravenú. Letenky môžete kúpiť zákupit na odkazovanom portály.

Letel som z BA na Londýnsky Stansted. Toto letisko je od Londýna vzdialené zhruba 60 km. Do Londýna sa môžete dostat viacerými spôsobmi, hlavne záleží kam do Londýna potrebujete ísť. Najlacnejšia alternatíva je autobus napr. National Express, ktorým jazdím aj ja a môžem odporučiť. Máte tam WiFi, širokú ponuku zastávok, odchádza každých 15 min. Lístok kúpite v letiskovej budove ,alebo priamo u šoféra za 10 libier/ jednosmerný.  Pokiaľ chcete ísť do centra odporúčam spoj A10 na Victoria Station. Cesta by mala trvať 90 min, berte to z rezervou ,lebo doprava cez centrum Londýna môže byt hrozná.
Druhá alternatíva je vlak, ktorý jazdí každú chvíľu priamo z letiska. Jeho cena je vyššia ,ešte som ho nepoužil. Jeho výhoda je veľmi krátka doba cesty, takže ak sa ponáhľate odporúčam zvoliť radšej vlak.
Všetky informácie o doprave zo Stanstedu nájdete na: 




Keď som už bol šťastne na Victoria Station, moje ďalšie kroky nasledovali hneď dovnútra stanice kde ma čakal prestup na vlak smerujúci do mesta Brighton. Dôležitá rada, ak chcete cestovať po Anglicku vlakom, lístky si kúpte vždy v predstihu online, naozaj sa tak dajú ušetriť výrazné čiastky. Napr. môj lístok stal 5 libier, ale keby ho kupujete na mieste víde vás asi na 20. Rezervačný systém funguje veľmi dobre, vyberiete si destináciu, čas ,deň atd. Ďalej lístok zaplatíte kartou a vyberiete spôsob dodania. Je tam možnosť že vám to pošlú poštou, ale podľa mňa je úplne zbytočná. Druhá možnosť je že si dopredu kúpený lístok vyzdvihnete pred cestou priamo na stanici. Pozor, pri tejto možnosti musíte zvoliť presnú stanicu kde si lístok vyberiete. Ak zvolíte túto možnosť dostanete rezervačný kód ,ktorý si NEZABUDNITE. Pri príchode na stanicu uvidíte veľa automatov kde len vyberiete možnosť vybrania lístkov. Pozor, automat si vypýta rezervačný kód a kreditku s ktorej boli lístky kúpené. Takže na nič nezabudnite, musíte mat oboje.
Listky rezervujete na stranke: National Rail

S Timom na plazi, Brighton
Po celkom krátkej ceste som sa ocitol na stanici v Brightone, kde ma ma hneď ovalil oceánsky vzduch a piskot čajok.  Moje ďalšie kroky smerovali do hostelu, ktorý som samozrejme netušil kde nájdem. Vyzbrojený inštrukciami som sa radšej na cestu spýtal ochotného uja :).Dozvedel som sa zem môj hostel je dosť ďaleko a musím ísť busom.  Hostel sa volal SoBo house a môžem len odporučiť. Noc ma vyšla  10 libier v izbe pre asi 12 ľudí. Máte tam vybavenú kuchyňu, veľkú TV, gauče, rôzne spoločenské hry, wifi, dvor a taktiež má veľmi dobru polohu. Kúsok je veľké Tesco a nachádza sa asi 5 min. chôdze od pláže :).Ak sa rozhodnete ísť na prechádzku tak asi za 45 min. sa dostanete k Brighton Pier. Je to veľké mólo, kde sú rôzne hracie automaty pre decká a aj dospelých plus horské dráhy a pod. Vstupné neplatíte, platí sa len za atrakcie. Túto prechádzku vrelo odporúčam, ja som ju absolvoval v skorých ranných hodinách a to prostredie, oceán je  jednoducho krása :).
Pohlad z Brighton Pier
Tak na hostely nastala prvá noc a ako osamotený prieskumník som sa hneď dal do reči so skupinkou ľudí, ktorý sedeli na terase. Kecali sme a zrazu ma napadlo, že som kúsok od pláže prečo sedím v hostely. Pridal sa ku mne cestovateľ Tim z Austrálie, ktorý bol na svojej ceste Európou a dodnes je niekde v Maroku, aspoň podľa mojich posledných informácii:).Ďalší spoločník bol chalan z Nového Zélandu ,ktorý do Brightonu prišiel hrať heavy-metal ,alebo niečo také :).V takejto medzinárodnej skupine sme sa usadili na pláži, otvorili fľašu Jelínka, ktorú som nečakane priniesol zo Slovenska :).Bolo to naozaj super ležať na pláži, popíjať a počúvať zvuk vĺn. Ako noc plynula a Jelínek padol behom chvíle , Tim otvoril nejaké víno :)..Asi o 3 ráno bol čas ísť do postele. Na ďalší deň ma čakala prehliadka mesta a na večer som mal lístok späť do Londýna. Škoda, že som v Brightone strávil len dva dni, to mesto je naozaj krásne a každému odporúčam ho navštíviť. Osobne sa mi páčilo viac ako Londýn.

Z Brightonu do Londýna som išiel večerným vlakom a na stanicu som dorazil okolo 8 PM, bol som dosť unavený  po predošlej party-night a tak som hneď zamieril do hostela. Tento krát som mal lepšie inštrukcie, min. som vedel na ktorú zastávku metra mám ísť. Samozrejme potom som asi pol hodinu behal po ulici a pýtal sa ľudí na smer :).Tento krát som zvolil Hostel Christophers Inn Village. Opäť môžem len a len odporučiť , nachádza sa v oblasti „London Bridge“ čo je moderné centrum mesta, kde sa začali rozmáhať vysoké budovy a dokonca aj najvyššia budova Európy :).Hostel je naozaj veľký, ma super terasu na streche, kde bývajú rôzne party, akcie a je odtiaľ fakt super výhľad, a raňajky máte v cene. Ďalej na dolnom poschodí je malá kino sála, spoločenská miestnosť, Wifi je samozrejmosť. Cena vás vyjde do  cca. 20 libier noc ,ale bookujte včas , lebo často sa stáva že izby sú plné. Ak hľadáte miesto, kde to žije určíte neoľutujete.
Hostel rezervujete na :Hostel World alebo Hostelbookers 
Ja a Big Ben :)




China Town, Londyn
Přid
 V spoločenskej miestnosti som našiel skupinu Kanaďanov ,ktorý sa rozhodli precestovať Európu. Naučili ma nejaké kanadské kartové hry, a pochopiť pravidlá v AJ nebolo najľahšie, ale vďaka USA, že som to hneď pochopil :)Po kartách sa to zvrtlo na divokú hostel party a zase som raz išiel do postele nad ránom. Po spánkovom deficite som si trošku pospal ,ale vstal som včas aby som stihol raňajky. Cestou som si všimol na recepcii papierik , ktorý ponúkal „Free Walking Trip“ po Londýne. „Čo už je dnes zadarmo“, pomyslel som si a začal lúštiť plagát a hľadať malé písmenka, kde nájdem háčik :).Nič som nenašiel a tak som sa rozhodol tohto tripu zúčastniť. Dokonca som nemusel nikam chodiť, vyzdvihnúť nás mali priamo v hostely. Podobný zámer ako ja mali aj dvaja chalani z Malajzie, ktorý študovali v Nemecku a jedna Kanaďanka. Tak nastal čas ,ktorý bol na plagáte a nás prišla vyzdvihnúť útla mladá holka pôvodom z Wales-u. Náš plán bol dostať sa na nejaké námestie, kde za stretneme s ostatnými skupinkami a vyrazíme na trip po Londýne. Cestou metrom nám vysvetlila ako to celé funguje. Trip je zadarmo ,ale na konci sa patrí dať sprepitné ,s ktorého sa to celé financuje. Ďalej ponúkajú lístky na prehliadky ktoré sú už zadarmo neni a z toho majú provízie. Keď sme dorazili na spomínané námestie tak naša asi 6 členná skupinka sa pripojila k tlupe asi 100 ľudí, ktorá sa tiež rozhodla precvičiť svoje nohy chôdzou po Londýne. Sprievodcovia si nás rozdelili do skupín a mohli sme vyraziť. Cestou som kecal s chalanmi z Malajzie, takmer o všetkom :).Naša sprievodkyňa bola fakt super, rozprávala samé vtipne story o miestach,  okolo ktorých sme išli. Aj keď vás fakt nebaví pozerať sa na „staré stĺpy“ ona ku všetkému mala zaujímavú story. Trip trval asi 4 hodiny a videli sme naozaj všetky hlavné turistické miesta Londýna a dokonca som sa o nich dozvedel naozaj zaujímavé veci. Po tripe sme boli poriadne nachodený a hlavne hladný, ja osobne som pár dní poriadne nejedol a chalani asi tiež nie :)Dohodli sme sa, že pôjdeme spolu do China Townu :). Je to veľmi zaujímavá oblasť Londýna ,v blízkosti máte Oxford Circus,SoHo,Piccadili a China town, takže to môžete kľudne prejsť celé peši. Každá táto oblasť má niečo do seba Oxford street, je plná najrôznejších obchodov všetkých možných značiek, takže páni odporúčam bez vašej priateľky :).Úplne opačné je SoHo , ktoré má svoju vlastnú kultúru, ktorej súčasť je aj mnoho sex-shopov a rôznych panských podnikov. A China Town tam názov hovorí jasne, myslím že netreba nič viac vysvetľovať. :).Tak s chalanmi sme si nič lepšie ako China town vybrať nemohli, rozhodli sme sa vybrať do vegetariánskej reštaurácie tipu „eat as much as you can“ , kde sme zhltli asi štyri plné taniere. Nájdete tam mnoho zariadení tohto tipu, takže odporúčam, ak ste dlho nejedli a potrebujete to dohnať :).Ceny sa pohybujú okolo 7-12 libier.
Na koniec dna sme sa rozhodli navštíviť vedecké múzeum ,ktoré je zadarmo. Nájdete tam vesmírnu časť, kde je kúsok mesačného kameňa , potom rôzne Einsteinovkse veci :)..Keď sme sa po dlhom a náročnom dni vrátili na hostel hneď som zavítal do postele. Večer bola party na streche ,kde som nemohol chýbať :)V Londýne som strávil ďalšie dva dni a poslednú noc som spal na letisku, keďže som letel  o 6 AM a  neoplatilo sa mi ostať ďalšiu noc v hostely. Londýn ponúka toho mnoho, od masovo navštevovaných oblastí ako Trafalgar, Big Ben a pod. po miesta s vlastným štýlom, street-artom a atmosférou ,ktoré by nemal vynechať žiadny cestovateľ. Ako príklad uvediem SoHo a Camden Town, kde sa každý víkend konajú veľké pouličné trhy.
Ďalšia rada ohľadom návštevy Londýna, konkrétne ohľadne dopravy. Ak tam idete len na par dni, určite si kúpte Day Travel ticket zóna 1-2 ktorý vás bude stať okolo 7 liber a môžete ho používať na metro ,bus neobmedzene od času kúpi po tuším 2 AM ďalšieho dna. Ďalšia možnosť je kúpa Oyster Card ,za ktorú zaplatíte 5 libier zálohu ,ktorá sa vám po odovzdaní vráti späť. Zoženiete ju na každej väčšej stanici metra a vo veľa stánkoch s logom Oyster. Je to čipová karta na ktorú si môžete dať kredit ,alebo rovno predplatný lístok na deň, týždeň atd..Oplatí sa ak ostanete v Londýne na dlhšiu dobu. Ja som mal oboje, keď som potreboval cely deň jazdiť ,kúpil som si Travel kartu a ak som potreboval ísť len na pár miest zvolil som Oyster kartu. Oyster karta ma výhodu že ak si dáte na ňu kredit napr.10 libier , tak kredit sa vám strháva len po cenu celodenného lístka, teda cca. 7 Libier, potom jazdíte zdarma. Určite si nekupujte lístok na každú jazdu zvlášť, to by ste veľmi veľa prerobili zbytočné. A čo sa týka metro vs bus je to jednoduché. Pre turistu je určite lepšie metro aj keď je drahšie. Londýn ma širokú sieť autobusov ,ale vyznať sa v nej je ťažké a doprava v centre môže byť naozaj zlá,  takže určite odporúčam metro.
  
















Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára