16. 5. 2013

Poľsko- Krakow



 Poľsko- Krakow


Day.1






Moje túlavé topánky zakotvili v Ostrave, kde bývam už takmer pol roka. Keďže tam pracujem, nemám toľko času na stopovanie, ale to ma neodradilo spraviť si malý výlet do neďalekého Poľska. Okrem vystrčeného palca som použil „obyčajný“ spôsob cestovania- vlak. Naneštasie, som si výlet naplánoval dosť blbo a pár dní pred odchodom ma zmohla choroba.


V krajine „najkvalitnejších“ potravín som sa rozhodol navštíviť historický Krakow.  V pohodlnom EC vlaku som si pustil film „Atlas snov“, ktorý je zrejme najlepší film  aký som v poslednej dobe videl. Vystúpil som v Katowiciach kde ma čakal prestup na ďalší vlak. Mal som hodinku času a išiel som si pozrieť centrum mesta a posilnil sa v McDonalde. 

Ako som tak pozeral na Katowickú tabulu odchodov môj vlak tam akosi chýbal. Išiel som sa teda spýtať na informácie kde som sa dozvedel, že iRB99 nie je vlak, ale autobus. Hmm, to mi pri kúpe lístku veru zabudli pripomenúť.  Do odchodu autobusu ostávalo 5 minút a ja som zmätene pobehoval pred stanicou, kde som sa snažil nájsť zastávku. Nachádzal som sa v Poľsku, kde veci fungovali resp. nefungovali podobne ako na Slovensku a žiadna poriadne označená zastávka tam ani nebola. Môj odvoz do Krakowa totiž stál na zastávke MHD, čo som ako nič netušiaci turista nevedel.

Nakoniec, sa mi podarilo nastúpiť a onedlho som mal byť v mieste určenia. To som netušil, že na diaľnici budú na zhruba 30km úseku dve vážne nehody. Vďaka tomu sa cesta sa o vyše hodinku natiahla. Kvôli chorobe mi bolo fakt zle, tak som sa radšej ponoril do ríše snov lebo hrozilo, že autobus uvidí recyklovaný cheesburger a hranolky. 
 
Po dramatickej ceste sme konečne zaparkovali na hlavnej Krakowskej stanici. Hostel mal byť vzdialený 4 minúty chôdze, čo mi v mojom nepriaznivom zdravotnom stave vyhovovalo. Milý taxikár mi ukázal správny smer a o chvíľu som už zvonil na zvonček OneWorld hostelu. Na recepcií ma privítala naozaj krásna blondína, ktorá mi ochotne ukázala izbu, kúpeľňu atď. Za dve noci som zaplatil necelých 20 EUR. V cene boli raňajky, rýchla Wi-Fi, káva a čaj 24hod atď. Tento hostel môžem naozaj na 100% odporučiť každému cestovateľovi.  

Naozaj som mal v pláne prísť, ľahnúť si a trošku vyzdravieť, ale viete ako to chodí :). Okrem liečenia som sa dol do reči s tlupou Španielov, ktorí boli na InterRaili. Nalievali sme sa ginom a o jednej ráno sme usúdili, že by bolo načase ísť na nejakú akciu. Značne ožratí sme sa spolu s kopou ďalších ľudí valili centrom mesta. Na odporúčanie peknej recepčnej sme zakotvili v nejakom exkluzívnom klube, ktorý pripomínal americký film. Pred vchodom stála ochranka a ľudí púšťali po jednom cez taký „odopínací  plot“. Kto nebol dobre oblečený alebo bol veľmi škaredý, proste ho nepustili :). Platilo sa tam aj vstupné, ale nebolo to extra veľa.
Interiér bol zariadený pomerne v luxusnom štýle a jediná vec, ktorá mi tam vadila, bolo pomerne málo miesta na tancovanie. Lepšie povedané miesta bolo dosť, ale ľudí bolo veľa. Ako som si všímal, väčšina osadenstva pochádzala zo zahraničia. Takto to dopadlo, keď som sa chcel liečiť :)



DAY. 2

Po party noci som sa zobudil prekvapivo skoro a dokonca som sa cítil lepšie ako v predchádzajúci deň. Zrejme vďaka tradičnej liečbe alkoholom :). O 10am sa konal „free walking trip“, ktorý som nemohol zmeškať. Podobnej obhliadky mesta som sa zúčastnil aj v Londýne a určite to stojí zato. Podobný walking trip nájdete v každom turistickom meste. Určite sa ho zúčastnite. Leták s miestom stretnutia nájdete v každom hostely.

Našu skupinu tvorilo asi 20 ľudí  z každého kúta sveta. Stretli sme sa na Main market square, čo je hlavné námestie v Krakowe. Sprievodkyňa nám vysvetlila históriu mesta, námestia a išli sme ďalej. Mimochodom na námestí je veľký kostol, z ktorého sa každú hodinu vystrčí človek s trúbkou a zahrá nejakú národnú melódiu. Takto vyhráva 24/7, čo zrejme neteší hostí v blízkych hoteloch :)

Ďalšia zaujímavá zastávka bola budova, kde mal kedysi pracovňu Ján Pavol II. Dozvedel som sa, že to bol celkom vtipný pán. Veď posúďte: Raz pápež letel súkromným lietadlom a ostalo mu nevoľno. Stewardka mu ponúkla alkohol, že to pomôže. Pápež ju poslal za pilotom, aby zistil v akej výške letia. Letuška sa začudovala, ale poslúchla a o chvíľu sa vrátila s informáciou, že letia vo výške XYZ metrov. Pápež jej povedal: „No vidíte, môj šéf je moc blízko, nemôžem piť.“   Vtipný to človek, že?

Prehliadka mesta trvala 2,5 hodiny a prešli sme kompletne celé staré mesto. Na prehliadku židovskej štvrte sa mi už ísť nechcelo,  a od skupiny som sa oddelil na hrade Wawel. Zamieril som do dosť veľkého obchodného centra blízko železničnej stanice a pobral som sa späť do hostelu.

Opäť som sa necítil najlepšie a doľahla na mňa únava z predchádzajúcej noci, a tak som zamieril rovno do postele.

Day.3

Nastal posledný deň môjho víkendového tripu a čakala ma cesta späť do Ostravy. Tento krát som sa rozhodol ísť do Katowíc vlakom, čo som neskôr trosku oľutoval. Na stránkach železníc nájdete informáciu, že vo vlakoch na území Poľska musíte mať miestenku. Tá stojí cca. 3 eurá na každý vlak. Ja som ju vôbec nemal a ani ju nikto vo vlaku nepýtal. Snažia sa zarobiť na „mainstreamových“ turistoch :). Ja už niečo pocestované mám a takto ľahko by zo mňa eurá nevytiahli..

Dám vám dobrú radu pri ceste do Krakowa. Ich stanica je neuveriteľný bodrel a chaos. Ide o komplex veľkého obchodného domu prepojeného s autobusovou a železničnou stanicou. Tak neprehľadné miesto som už dlho nevidel. Bez najmenšieho problému som sa trepal po najrušnejšom letisku sveta- Atlanta, nestratil som sa v Londýne, NYC, Paríži atď, ale táto stanica bola oriešok. Pol hodinu som krúžil, kým som sa dostal do tej blbej budovy. Bola asi 5 metrov predo mnou a dokonca som videl aj svoj vlak, ale proste sa tam nedalo prejsť. Výnimočne som sa rozhodol nasledovať tabule, ale to bol ďalší omyl. Jedna ukazovala doprava a o ďalších pár metrov vás ďalšia posielala presne naopak. Radšej choďte na stanicu v dostatočnom predstihu, lebo je to naozaj chaos :)  

Cesta Katowice-Krakow trvá busom po diaľnici niečo cez hodinku. Vlakom to trvalo 2,5 hod, a kvalita miestneho IC-čka veru nebola najlepšia. Takže odporúčam použiť autobus.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára