21. 11. 2012

Ako som sa stal výmenným študentom v USA part.1



Ako som sa stal výmenným študentom v USA part.1



Tento článok bude o tom ako sa zo mňa stal výmenný študent v USA. Táto životná kapitola si zaslúži viac ako len jeden článok, a tak som sa rozhodol napísať dve časti, aby ste o nič neprišli :).Prvá bude o priebehu prípravy na cestu a všetko ohľadom vybavovania a druhá o samotnom živote v USA. Tento pobyt trvajúci  7 mesiacov ktorý som absolvoval v rokoch 2010/2011 bol môj prvý reálny kontakt s životom mimo domova a hlavne v úplne inej kultúre. Dalo mi to obrovské skúsenosti čí už jazykové ,alebo životné a doslova som cítil ako mením s „malého chlapca“ na skúsenejšieho a dospelejšieho človeka. Po návrate mi všetci hovorili ako som sa tam zmenil a viem ,že nemysleli len moju telesnú váhu ,ktorá sa spolu s mojim mentálnym vekom pohla smerom nahor :) .Nebolo vždy všetko pekné kvetinkové, vlastne málokedy to také bolo, ale s odstupom času vidím čo všetko mi tento pobyt dal. A po dlhom a nudnom prológu je načase prejsť k veci.
Cely plán sa mi zrodil v hlave keď som mal krásnych a „nevinných“ sedemnásť rokov. Ako bolo semiačko v hlave zasiate, začalo rasť stále viac a viac až nakoniec vyrástlo v realitu. Kým sa to ,ale podarilo čakala ma dlhá cesta. Prvý a najdôležitejší krok bol oboznámiť s mojim planom rodičov. Keď vám syn povie: „Mami vieš existujú také výmenné programy do USA a ja by som sa ho chcel zúčastniť“ , máloktorý rodič zareaguje s úsmevom na tvary :) .Nakoniec po dlhých rozhovoroch rodičia súhlasili a začali sme hľadať vhodnú agentúru. Po nie dlhom rozhodovaní sme zvolili Student Agency ktorá spolupracuje s US.Company menom CIEE. Neviem čí to bol najlepší výber ,ale o tom sa dočítate ďalej. Po prvom neoficiálnom prihlásení som dostal prihlášku do programu, ktorá nápadne pripomínala nejakú hrubú encyklopédiu. Obsahuje všetky možné aj nemožné  informácie o vás, zdravotne záznamy, odporúčania od vašich učiteľov a  list potencionálnej host-family ktorá na jeho základe zhodnotí čí ste pre nich vhodný prírastok do rodiny. Tak to aspoň tvrdia v agentúre ,ale nie je to celkom tak. Pre CIEE pracujú lokálny koordinátori  a u jednej som dokonca žil takže viem o čom píšem ,ale o tom neskôr. Títo koordinátori hľadajú rodiny ktoré si vás zoberú k sebe. V USA nastal problém že je veľa výmenných študentov ,ale málo rodín takže nie každý dostane rodinu o ktorú žiada v prihláške. Myslím spoločné záujmy a tak. Ak čas uteká a stále sú neumiestnený študenti CIEE ide na plán B,aby neprišli o zisk. A plán B je umiestniť študenta kdekoľvek na púšť, do ghetta, nevládnym ľuďom a to  myslím vážne,  o takých prípadoch viem s prvej ruky. Ďalšia možnosť je že sa budete sťahovať  s miesta na miesto ako ja, buď vlastnou chybou, alebo chybou agentúry. V tomto prípade dostanete nálepku „Neprispôsobivý“ a letíte domov aj keď ste nič zlé nespravili. A teraz späť k priebehu vybavovania. Po vyplnení prihlášky nasledovala prvá návšteva pobočky Student Agency kde som absolvoval povinný SLEP test. To je test z AJ ,ktorý zaberie asi 90 min. a ma dve časti: gramatickú a posluchovú. Aj keď vaša AJ nie je najlepšia nemusíte sa báť je nepísané pravidlo že to spraví každý, kľudne si zoberte slovník, notebook, ťaháky čo chcete len si to niekde schovajte a počas testu vytiahnite :).A aj keby vás niekto vidí, myslím si že je im to vážne jedno ,ide o formalitu. Aspoň počas môjho ročníku to tak bolo. Po úspešnom napísaní testu sme preberali moju prihlášku atd. Od tej chvíle to bolo v rukách CIEE a mne ostávalo len čakať kým sa pre mňa nájde vhodná host-family. Medzitým sme všetci absolvovali „školenie“ kde nám vysvetlili postup ako získať víza a dostali sme ďalšie užitočné informácie. Prvý krát som tam videl ľudí, ktorý sa vydali rovnakou cestou ako ja. Teraz som musel čakať na list z USA ktorý je treba na získanie študentských víz na jeden rok. Návšteva ambasády prebiehala bez problémov , len sa objednáte, zaplatíte im poplatok, idete tam stým papierom a zoberú vám fingerprints. Agentúra hovorila že je treba kopa ďalších veci ktoré som tam mal pre istotu, ale nikto ich nepýtal už si nepamätám čo všetko to bolo. Keď pôjdete k okienku bude tam Američan ktorý si letmo prebehol papiere a bolo to. A pozrite slovník ktorý prst sa ako povie kvôli tým odtlačkom ja som nevedel ktorý tam mam dať. Tu sa končí všetko z vašej strany a nastáva skúška vašej trpezlivosti..Celý priebeh resp. to či vám už našli rodinu v USA vidíte online. Niektorým šťastlivcom ju nájdu hneď, iným neskôr a prípadom ako ja ju nájdu doslova v posledný deň. Hneď idem vysvetliť prečo v posledný deň. Student agency má plánované odlety skupín študentov počas leta. Ktorý termín dostanete záleží od toho, kedy vám nájdu hostiteľskú rodinu. Čas plynul, ale mňa si nikto „adoptovať“ nechcel a tak vo mne narastali obavy , a začal som vytrvalo otravoval Student Agency čo sa deje a kedy mi chcú nájsť rodinu. Posledný termín odletu bol 2 september. Koniec  augusta sa blížil a ja a par ďalších „nechcených ľudí“ sme host-rodinu stále nemali. V Student Agency povedali že ak ju CIEE nenájde tak nám vrátia peniaze a nepôjdeme nikam to sa ,ale nestáva často o peniaze predsa prísť nechcú. Keď sme mi odleteli počul som o par čo naozaj nikam neodleteli , ale často sa to nestáva skôr to robia tipom „Plán B“ ako som písal vyššie. Poznám chalana čo si našiel rodinu sám, takže agentúre platil vlastne zbytočne. Týždeň pred posledným možným odletom som strávil v nemocnici, kde som usilovne otravoval agentúru čo verím pomohlo. Tak a zrazu tu bol deň pred odletom keď zrazu vidím v mojom online profile že si ma konečne niekto adoptoval :)..Skor som sa stal spomínaný „Plán B“ ,ale to som ešte netušil. To bolo radosti, deň pred odletom ,ale predsa  :)
Na záver vidím trošku rozpor v tom čo píšem v úvode čo všetko mi to dalo a neskôr aj dosť negatívne .Na tomto rozpore bude založené aj ďalšie pokračovanie tohto článku. Veľa deciek bolo maximálne spokojných, dosť ich bolo nespokojných čí už vlastnou vinou ,alebo nie. Čo som pozeral tak veľa článkov na tuto tému je len pozitívne ladených takže ja sa pokúsim vykresliť aj negatívne stránky , nie aby som vás odradil ,ale aby ste boli pripravený a vedeli na dane situácie správne zareagovať ak by nastali. Tento článok píšem s odstupom asi 2 rokov od kedy som sa z USA vrátil a niektoré veci som si uvedomil až neskôr. Takže myslím že teraz to vidím o dosť viac s nadhľadom a objektívnejšie.
PS: Ak už ste v USA , alebo sa len chystáte a máte nejaké otázky píšte do komentárov,alebo lepšie na fb. Počas môjho pobytu v USA som založil skupinu kde je dnes okolo 100 ľudí čo v USA boli a prešli si najrôznejšími situáciami takže lepších poradcov mat nemôžete :)

Toto je moj prvy blog, takze budem vdacny za kazdy feedback.Dakujem  :)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára